POČET ZAMĚSTNANCŮ | OBRAT | |
MIKROPODNIKY | < 10 | ≤ 2 miliony € |
MALÉ PODNIKY | < 50 | ≤ 10 milionů € |
Převážnou většinu podniků v Evropě představují mikropodniky a malé podniky, které zaměstnávají přibližně polovinu pracovních sil. Jejich pracovníci jsou však obzvlášť zranitelní, pokud jde o pracovní úrazy a poškození zdraví v souvislosti s prací.
Proto je důležité zvyšovat povědomí o dané problematice, poskytovat praktické zdroje, nepřestávat hledat inovativní způsoby oslovení klíčových cílových skupin a ovlivňovat způsob zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví na jejich pracovištích.
- Nové příležitosti a výzvy pro mikropodniky a malé podniky 2022
- Nástroje pro hodnocení rizik v mikro a malých podnicích 2019
- Bezpečnost a ochrana zdraví v mikropodnicích a malých podnicích 2018
Dobré rady pro malé podniky
SPRÁVNÁ PRAXE
Jakým způsobem se hodnocení rizik provádí?
Při hodnocení rizik by se vždy měly mít na paměti dvě hlavní zásady:
- Hodnocení rizik by mělo být strukturováno tak, aby se zaručilo, že jsou brána v potaz všechna příslušná nebezpečí a rizika (např. aby se nepřehlédly druhotné úkoly, jako je úklid).
- Když je určeno nějaké riziko, mělo by hodnocení rizik začít první zásadou, tedy dotazem, zda mu nelze zamezit.
Je zaměstnavatel povinen vést dokumentaci?
Dokumentace o vyhledávání a vyhodnocování rizik
Podle § 102 zákoníku práce (ZP) je zaměstnavatel povinen soustavně vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních podmínek, zjišťovat jejich příčiny a zdroje. Není-li možné rizika odstranit, je zaměstnavatel povinen je vyhodnotit a přijmout opatření k omezení jejich působení tak, aby ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců bylo minimalizováno. O vyhledávání a vyhodnocování rizik a o přijatých opatřeních je zaměstnavatel povinen vést dokumentaci.
Podle § 101 odst. 3 ZP plní-li na jednom pracovišti úkoly zaměstnanci dvou a více zaměstnavatelů, jsou zaměstnavatelé povinni vzájemně se písemně informovat o rizicích a přijatých opatřeních k ochraně před jejich působením, která se týkají výkonu práce a pracoviště, a spolupracovat při zajišťování BOZP pro všechny zaměstnance na pracovišti. Na základě písemné dohody zúčastněných zaměstnavatelů touto dohodou pověřený zaměstnavatel koordinuje provádění opatření k BOZP a postupy k jejich zajištění.
Co má obsahovat záznam v dokumentaci?
Doporučuje se zaznamenat alespoň tyto údaje:
- jméno (jména) a funkci (funkce) osoby (osob) provádějící (provádějících) šetření,
- zjištěná nebezpečí a rizika,
- skupiny pracovníků, které jsou vystaveny obzvláštním rizikům,
- odhad/vyhodnocení rizik,
- nezbytná preventivní a ochranná opatření,
- podrobnosti o zavedení opatření (kdo co kdy dělá),
- podrobnosti o účasti pracovníků a jejich zástupců na postupu hodnocení rizik.
Jaké jsou nejčastější chyby při hodnocení rizik?
- Nejsou jmenovány osoby odpovědné za provedení hodnocení rizik.
- Hodnotitelům zaměstnaným organizací nejsou poskytnuty potřebné informace, školení, zdroje, čas a podpora.
- Není zajištěna odpovídající koordinace mezi hodnotiteli z různých podniků pracujících na stejném pracovišti.
- Do hodnocení rizik není zapojen tým lidí a nejsou zapojeni zaměstnanci s praktickými znalostmi postupu či činnosti, která je hodnocena.